SECURIZAȚI NOUL MEDIU DE LUCRU
- Schimbați numele de utilizator și parola implicită a routerului wifi
- Instalați o soluție antivirus pe dispozitivele utilizate pentru lucrul la distanță
- Revizuiți permisiunile aplicațiilor la date și dezactivați-le acolo unde nu este necesar accesul
- Alegeți parole puternice, complexe și folosiți autentificarea în doi pași (2FA), în special în cazul conturilor de e-mail și social media
- Efectuați back-up regulat al datelor esențiale
- Actualizați automat software-ul de pe dispozitive
- Securizați dispozitivele electronice cu parole, coduri PIN sau informații biometrice (amprentă, Face ID, etc)
- Revizuiți setările de privacy ale conturilor de social media
SFATURI PENTRU EFECTUAREA CUMPĂRĂTURILOR ONLINE
- Cumpărați exclusiv de la magazine online recunoscute și verificați mereu recenziile oferite de clienți
- Gândește, înainte să accepți orice ofertă! Dacă aceasta sună prea bine ca să fie adevărat, atunci probabil este vorba despre o încercarea de fraudă
- Fii atent unde îți introduci datele de card în mediul online
- Verifică frecvent tranzacțiile din cont, pentru a detecta orice activitate suspicioasă
- Introducerea de date personale pe site-uri neoficiale care oferă posibilitatea generării de formulare necesare deplasării, în această perioadă
- Răspunsul la mesaje sau apeluri suspicioase
- Oferirea de date personale sau financiar-bancare
- Răspândirea de informații din surse neoficiale
- Donarea unor sume de bani fără o verificare a autenticității campaniei
- Deschiderea de link-uri și atașamente din e-mail-uri sau sms-uri nesolicitate
- Cumpărarea de pe internet a unor produse indisponibile în alte părți
- Trimiterea de bani către persoane necunoscute
- Verificați setările de securitate și de privacy de pe jucăriile smart utilizate de copii
- Schimbați numele de utilizator și parolele implicite cu care au venit aceste jucării din fabrică
- Activați setările de control parental pentru a menține activitatea online a copilului în siguranță
- Vorbiți cu copii despre siguranță în mediul online. Ascultați-le poveștile experiențelor trăite pe internet și explicați-le că măsurile de siguranță în online trebuie să fie asemănătoare cu cele din viața reală.
RECOMANDĂRI DE SECURITATE PENTRU ANGAJAȚI
- Accesează datele companiei de pe echipamentele primite la serviciu.
- Folosiți doar dispozitive și software furnizat de companie.
- Creați parole puternice (folosiți un manager de parole, dacă aveți la dispoziție), nu le scrieți și protejați-le atunci le tastați. Evitați opțiunile de lucru alternative, chiar dacă par să ofere exact ceea ce aveți nevoie.
- Înainte de a începe lucrul de la distanță, familiarizați-vă cu dispozitivele, politicile și procedurile companiei! Asigurați-vă că înțelegeți modul de operare al echipamentelor, ceea ce trebuie făcut și ce nu în cazul acestora, dar și unde să vă adresați în cazul apariției unor probleme.
- Conectați-vă la rețeaua companiei doar prin VPN și protejați token-urile (sau cardurile inteligente) necesare pentru conexiunea VPN.
- Nu permiteți membrilor familiei sau altor persoane să vă acceseze dispozitivele de lucru! Blocați-le sau închideți-le când sunt nesupravegheate și păstrați-le întotdeauna într-o locație sigură, pentru a preveni pierderea, deteriorarea sau furtul. Împiedicați scurgerea de date accidentală, folosind ecrane de protecție a confidențialității și evitați orientarea ecranelor spre ferestre sau camere foto.
- Dacă observați vreo activitate neobișnuită sau suspectă, pe orice dispozitiv pe care îl utilizați pentru a lucra la distanță, contactați imediat angajatorul pe canale de comunicare sigure.
- Atenție la orice activități sau cereri suspecte, în special la cele financiare. Ar putea fi o fraudă! În cazul în care aveți dubii, apelați solicitantul pentru a verifica. Nu faceți clic pe linkurile sau fișierele atașate primite în e-mailuri și mesaje text nesolicitate.
- Nu răspundeți niciodată cu informații personale la mesaje, chiar dacă pretind că provin dintr-o afacere legitimă. În schimb, contactați direct compania pentru a confirma solicitarea acestora.
- Discutați planurile de lucru cu conducerea și membrii echipei, în perioada lucrului de la distanță, inclusiv distribuirea sarcinilor, a termenelor și a canalelor de comunicare.
- Dacă utilizarea dispozitivului personal este singura opțiune de lucru și angajatorul dvs. vă permite folosirea lui, asigurați-vă că sistemul de operare și software-ul dispozitivului sunt actualizate, aveți o soluție antivirus instalată, iar conexiunea este securizată printr-un VPN aprobat de companie.
- Evitați folosirea în interes personal a dispozitivelor dedicate lucrului de la distanță!
RECOMANDĂRI DE SECURITATE PENTRU ANGAJATORI
- Stabiliți politici și proceduri de lucru (testați-le în avans dacă este posibil).
- Oferiți o politică clară în domeniul cazul telemuncii, incluzând ghiduri privind accesarea resurselor companiei sau cine este persoana de contact în caz de probleme.
- Stabiliți o procedură clară în caz de incidente de securitate! Aplicați măsuri suplimentare privind documentația care va necesita atenția conducerii, în scopuri de semnătură, aprobare/feedback și informare.
- Implementați măsuri de securitate precum criptarea hard disk-ului, timpul de inactivitate, ecranele de confidențialitate, autentificarea complexă, precum și controlul/criptarea mediilor de stocare (ex. stick USB).
- Implementați proceduri pentru dezactivarea de la distanță a accesului la un dispozitiv pierdut sau furat!
- Permiteți doar angajaților dvs. să se conecteze la rețeaua companiei printr-o soluție de tip VPN cu autentificare multi-factor. Asigurați-vă că sesiunile la distanță se pot deconecta automat și necesită reautentificare, după o anumită perioadă de inactivitate.
- Actualizați frecvent sistemul de operare și aplicațiile! Astfel de măsuri scad riscul de compromitere a dispozitivelor prin vulnerabilități nerezolvate.
- Securizați comunicațiile companiei! Aplicați autentificarea multi-factorială pentru a accesa conturile de e-mail apentru job. Oferiți acces la canale sigure de comunicare între angajați, precum și unele similare pentru comunicarea cu exteriorul.
- Verificați constant activitatățile neobișnuite pe dispozitivele companiei și creșteți nivelul de alertă pentru atacuri legate de VPN.
- Creșteți nivelul de conștientizare al angajaților în ceea ce privește riscurile de securitate ale telemuncii.
- Educați angajații cu privire la politica firmei în domeniul telemuncii. Alocați timp pentru a informa referitor la amenințările cibernetice, în special phishing și inginerie socială.
- Faceți verificări periodice cu personalul. Stabiliți obiective, programe de lucru și mecanisme de verificare realiste, arătând flexibilitate (atunci când este posibil) și ținând cont de circumstanțele personale.
REȚINEȚI!
- Urmăriți surse oficiale, credibile, pentru informații actualizate. Dacă realizați că ați putea fi victimă a unui atac informatic în mediul online, nu ezitați să raportați problema la CERT-RO (1911 sau alerts@cert.ro).
Sursa : https://cert.ro/citeste/recomandari-activitate-online-sigura-acasa